keskiviikko 28. syyskuuta 2011

Pyhä Václav

Tänään on Tšekissä vietetty pyhän Václavin juhlapäivää, joka on kansallinen vapaapäivä. Niin kuin olen aikaisemminkin kertonut, Václavin uskotaan tulevan aina tiukoissa paikoissa kansansa avuksi. Tšekkien kovia kohtaloita kun miettii, niin toivoo sen olevan totta. Ehkäpä Václav pelastaa heidät tästä Euroopan tämänhetkisestä talouskurimuksesta.

Tässä hän joka tapauksessa ratsastaa omalla aukiollaan, samettivallankumouksen pääpaikalla. Tämä kuva on syksyltä 1968, Tšekin kansallisarkiston kokoelmista.

tiistai 27. syyskuuta 2011

Mä lehden luin

Runotorstain viime viikon haaste on "Mä lehden luin". Ajattelinpa kirjoittaa vähän viime kevättä muistellen, siksi tähän blogiin.

http://runoruno.vuodatus.net/blog/3018675/217-haaste/

* * *

Tšekkoslovakian sotilas,
lehti,
jonka kaikki vuosikerrat eivät ole tallella.
Ei,
eivät missään.

Kysyn miksi.
Vastaukseksi tulee pelkkä slaavilainen
niskojennakkelu.

Vuoden 1968 numerot löytyvät
sotamuseosta,
jonka mausoleumi on tyhjä.
Ensimmäinen kommunistinen presidentti mätäni.

Alkuvuoden lehdissä
nuoriso hymyilee.
Kuvat ovat kuin Suosikista.

Loppuvuonna
en tiedä mitä sanoa.
Harmaus on peittänyt maan
ja lehden sivut.

sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Joukkoliikenteestä

Lieko Zachovalován teos nimeltä Toinen kirja Prahasta on kulunut käsissäni jo useamman viikon ajan. Jostakin syystä ei ole ollut paljonkaan aikaa lukea sitä. Ehkä se johtuu siitä, että lueskelen kovaa kyytiä ja ahmimalla tutkimuskirjallisuutta. Bookcrossing-harrastuksen suhteen tämä on kyllä huono vaihe, kun kaikki hyllyt pursuavat kirjoja eikä eteenpäinlähetettäviä juuri nyt ehdi niin paljon lukemaan.

Mutta asiaan, Zachovalová muistelee aikaa, kun Prahan metroa rakennettiin 1970-luvulla. Hän huomautti jo ensimmäisen pätkän valmistuttua siitä epäkohdasta, että pyörätuolilla tai lastenrattailla metroa on lähes mahdotonta käyttää. Hän keskusteli suunnittelijoiden kanssa ja vetosi siihen, että sosialismissa jos missä pitäisi ottaa huomioon erilaisten ihmisryhmien mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä. Kun herrat insinöörit sitten ylimielisesti sanoivat, ettei tällaista ole muuallakaan otettu metroissa huomioon, Zachovalová huomautti, että Tukholmassa ainakin on. Toinen suunnittelijoista muuten joutui myöhemmin itsekin pyörätuoliin...

Tuon suunnitteluvirheen "hedelmistä" saa Prahassa nauttia yhä tänäkin päivänä. Aikamoista kieputtelua saa harrastaa, jos on pyörätuolin tai rattaiden kanssa liikenteessä. Hissejä on jo melko monella asemalla, mutta ne ovat usein mutkien takana ja välillä pois käytöstä huollon takia. Harmillista, että muuten toimiva ja hyvä metroverkko kärsii tällaisesta puutteesta.